AB petrol yaptırımlarına Hindistan çözümü
Batılı ülkeler yaptırımlardaki jenerik boşlukların giderilmesini sık sık gündem ve gündemlerinde tutuyor, ancak Rus eserlerinin hedeflenen biçimde kıtaya girmesini engellemiyor.
AB’nin Rusya’dan ham petrol ithalatına yönelik ambargosu 5 Aralık 2022’de, deniz yoluyla taşınan motorin ve akaryakıt (fuel-oil) gibi çeşitli rafineri petrol ürünlerine ithalat yasağı ve bu ürünler için tavan fiyat uygulaması 5 Şubat’ta başladı. .
Veri analitiği şirketi Kpler’in verilerine göre, Hindistan’ın Ocak 2022’de Rusya’dan savaş öncesi ham petrol ithalatı günde 67.000 varil seviyesinde gerçekleşti.
Savaşın başladığı Şubat 2022’de Rusya’dan ham petrol almayan Hindistan, ambargoların ardından Rusya’nın petrolünü ucuza satmaya başlamasıyla birlikte ülkeden ham petrol ithalatını sürekli artırdı.
Mart 2022’de Rusya’dan ucuz ham petrol alımını günlük 136 bin varile çıkaran Hindistan, Haziran 2022’de Rusya’dan ham petrol alımını günde 1,12 milyon varile çıkardı.
Hindistan’ın alımı fırladı
AB’nin Rusya ham petrolüne ambargo uygulamaya başladığı Aralık 2022’de Hindistan’ın ülkeden ham petrol alımı günlük 1,2 milyon varile ulaştı. O zamandan beri Hindistan’ın Rusya’dan yaptığı ham petrol ihracatı hızla artarak Mayıs ayında günde 2,15 milyon varili aşarak yeni bir rekor kırdı.
Hindistan, Mayıs ayında ülkeden ham petrol alımlarını savaş öncesine göre yaklaşık yüzde 1500 artırdı. Hindistan’ın Rusya’dan ham petrol alımı, AB’nin ambargo uygulamaya başladığı Aralık 2022’ye kıyasla Mayıs ayında yüzde 79 arttı.
Böylece Hindistan, Rus ham petrolünün en büyük alıcısı olurken, Rusya da Hindistan’ın en büyük ham petrol tedarikçisi haline geldi. Savaş öncesi en büyük pazarı AB olan Rusya, ham petrol ihracatının yüzde 90’dan fazlasını Hindistan ve Çin’e kaydırdı.
2,5 milyar dolardan 30 milyar dolara
Hindistan’ın Rusya’dan yaptığı ham petrol ithalatının ekonomik maliyeti, geçen yıl yıllık 2,5 milyar dolardan 30 milyar doların üzerine çıktı.
Savaştan sonra AB’nin Hindistan’dan rafineri petrol ürünleri ithalatı da arttı. Rafinerilerinde uygun maliyetli Rus ham petrolünü işleyen Hindistan, daha önce neredeyse hiç ihracat yapmadığı bazı AB ülkelerine arzını bile artırdı.
Verilere göre, AB’nin güç ticaret merkezlerinden Hollanda, savaşın başladığı Şubat 2022’de Hindistan’dan günde 28 bin varil rafineri petrol ürünü ithal ederken, bu sayı 2023 Ocak ayında 76 bin varil ile zirve yaptı. Hollanda’nın Hindistan’dan yaptığı rafineri petrol ürünleri ithalatı Mayıs ayında günlük 49,2 bin varil olarak gerçekleşti.
Savaş öncesinde Hindistan’dan aralıklı olarak ithalat yapan Fransa, Rus petrolüne yönelik yaptırımların yürürlüğe girdiği Aralık 2022’den bu yana Hindistan rafineri petrol ürünleri ithalatına kesintisiz olarak devam etti. Bu tarihte 12 bin varil/gün olan ithalat, Mayıs ayında 37 bin varil/gün’e ulaştı.
Avrupa’ya petrol eseri ithalatı yüzde 70’in üzerinde arttı
Savaştan önceki üç yılda Hindistan’dan neredeyse hiç petrol ürünü ithalatı yapmayan Almanya, Kasım 2022’de günlük 8,9 bin varil olan alımlarını günde 10 bin varilin üzerine çıkardı.
İtalya, Romanya, Belçika ve İspanya, özellikle son 6 ayda Hindistan’dan petrol alımlarına hız veren AB ülkeleri arasında yer aldı.
Hindistan Ticaret Bakanlığı verilerine göre, ülkedeki rafineriler tarafından Avrupa’ya yıllık petrol eseri satışı geçen yıl yüzde 70’ten fazla artarak 15 milyar dolara ulaştı.
AB’nin Rusya’dan ham petrol ve petrol ürünleri almaması, bunun yerine Hindistan’dan yaptığı rafineri ürünleri ithalatını artırması, AB ticaret kısıtlamalarının ve yaptırımlarının ne kadar uygulanabilir ve tutarlı olduğu sorusunu gündeme getiriyor.
Öte yandan, Rusya’dan dolaylı olarak petrol üretiminin ve boru hatlarından gelen ham petrolün ambargo kapsamına alınması için 27 AB üye ülkesinin oybirliği gerekiyor.
Enerji ve enflasyonda en sıkıntılı dönemi geçiren AB ülkelerinin bu aşamada ekonomik koşulları daha da kötüleştirecek sert yaklaşımlar benimsemesi beklenmiyor.
Rus petrolü Hindistan için değerli bir girdi
Kpler Başkanı Ham Petrol Analisti Viktor Katona yaptığı değerlendirmede, Hindistan’ın Rusya’dan ithal ettiği ham petrolü kendi rafinerilerinde işleyerek “kendi rafineri petrol ürünlerine” dönüştürdüğünü belirtti.
İthal edilen ham petrolün petrol eserine dönüştürülmesinin ardından ortaya çıkan motorinin Hindistan menşeli bir eser haline geldiğini belirten Katona, şunları kaydetti:
“Sonra bu mazot Avrupa’ya ihraç ediliyor. Bu tam olarak Avrupa’nın hala Rus ham petrolü ithal ettiği anlamına gelmiyor, çünkü teknik olarak mazot farklı bir ürün ve artık Hindistan’dan geliyor. Rus ham petrolünden üretilen dizel arzına ambargo uygulamak oldukça zor. petrol.çünkü Rus ham petrolü, Hindistan’ın son ham petrol ithalatının %40-45’ini oluşturuyor ve rafine edildiğinde Suudi Arabistan, Irak ve diğer ülkelerden gelen ham petrolle karışıyor.Yani AB, Hindistan’dan rafine petrol ürünlerine yasak getirmeyecek Ya da tamamen yasaklayacak çünkü dizele çevrildikten sonra kaynağı anlaşılamıyor.”
“Rus petrolünün rafine halini ithal ediyoruz”
AB Dış İlişkiler ve Güvenlik Politikası Yüksek Temsilcisi Josep Borrell, geçen ay Brüksel’de düzenlenen AB-Hindistan Ticaret ve Teknoloji Konseyi’nde yaptığı açıklamada, AB’nin katı olması ve Rus petrolünü rafine eden Hindistan’a yaptırımlar uygulaması gerektiğini söyledi. Avrupa’ya satar. .
Borrell, “Rus petrolüyle üretilen dizel veya benzinin Hindistan’dan Avrupa’ya girmesi kesinlikle yaptırımların aşılmasıdır ve üye devletlerin buna karşı önlem alması gerekir” dedi. değerlendirmişti.
Hindistan Dışişleri Bakanı Subrahmanyam Jaishankar da bu açıklamaya tepki göstererek, Rus ham petrolünün AB mevzuatı çerçevesinde Hindistan’da rafine edilmesinin ardından Rus malı muamelesi yapılamayacağını ve AB yaptırımlarına tabi tutulamayacağını belirtti.
Borrell daha sonra Hindistan’a yönelik sert açıklamalarından geri adım atarak, Hindistan’ın Rus petrolünü satın almasının tamamen yasal olduğunu ve Hindistan’ın da rafine petrol ürünlerini AB’ye satmakta özgür olduğunu belirtti.
Borrell, “Rusya’nın petrol ihracatının yaklaşık yüzde 36’sı Hindistan’a gidiyor. Ancak Hindistan’dan Avrupa’ya rafine petrol ürünleri ihracatı neredeyse 7 kat arttı. İstediklerini yapmakta özgürler. Onlara Avrupa kurallarını empoze edemem. İnanıyorum ki Avrupa’ya 7 kat arttı.” rafine edilmiş ürünün petrolden farklı bir ürün olduğunu.” Gerçek şu ki, Rusya’dan petrol ithal etmiyoruz, ancak Rusya’dan petrolün rafine ürünlerini ithal ediyoruz.” açıklamasını yapmıştı.
Borrell, sonuç olarak yaptırımların atlatıldığını ve bu konuda çalışmalarını sürdürdüklerini ifade etti.
Rus eserleri için tavan fiyat
Rusya’dan deniz yoluyla taşınan petrolün ithalat yasağı ve varil başına 60 dolar tavan fiyatı 5 Aralık’ta yürürlüğe girdi.
Bu kapsamda Rus petrolünün belirlenen fiyatın üzerinde üçüncü ülkelere satılması durumunda G7 ve AB ülkelerindeki şirketler bu petrol için nakliye, sigorta ve komisyonculuk gibi çeşitli hizmetler sunamıyor. Bahsi geçen hizmetlerin sağlanabilmesi için Rus petrolünün tavan fiyatı altındasüreci görmek gerekiyor.
AB’nin Rusya’dan deniz yoluyla taşınan motorin ve akaryakıt (fuel-oil) gibi çeşitli rafineri petrol ürünlerinin ithalatına getirilen yasak ve bu ürünlere tavan fiyat uygulaması 5 Şubat’ta başladı. Ayrıca AB ve G7 ülkeleri de Rusya’nın üçüncü ülkelere rafineri petrol ürünleri ihracatına kısıtlamalar getirmişti.
Bu çerçevede Batılı ülkeler Rusya’ya katma değeri yüksek ve maliyeti düşük rafineri işleri olmak üzere iki farklı tavan fiyat uygulamaya başladılar. Rus motorini ve gazyağı için varil başına 100 dolar, daha ucuz sıvı yakıtlar ve açık renkli petrol ürünleri için varil başına 45 dolar tavan fiyat uygulandı.